Meer clicks op jouw website in Google? Gebruik deze 7 triggers

Wat triggert jou om op een Google resultaat te klikken?

Als je iets googelt scan je de resultaten en kies je binnen een aantal seconden één van de websites. Maar wat triggert je om te klikken? Waarom kies je wel het ene resultaat en niet het andere resultaat?

In deze blog bespreek ik 7 belangrijke triggers welke jij kunt gebruiken om zoveel mogelijk relevante clicks te verzamelen.

Trigger 1: stel vragen in je titels

Uit onderzoek blijkt dat titels die een vraag bevatten, een 14,1% hogere click-through-rate (CTR) hebben in vergelijking met pagina’s die geen vraag in de titel hebben. Dus een zoekresultaat zoals de onderstaande afbeelding bij de zoekopdracht “dames sneakers kopen” zal veelal resulteren een hogere CTR.

Trigger 2: gebruik korte titels

Korte titels bestaande uit 15 tot 40 tekens blijken het meest effectief. Volgens onderzoek hebben pagina’s met een titellengte tussen 15 en 40 tekens gemiddeld een hogere CTR (8,6%) in vergelijking met pagina’s met langere titels.

Trigger 3: verwerk zoekwoorden in URL’s

Het lijkt logisch om zoekwoorden te verwerken in je URL’s, maar toch wordt dit relatief weinig gedaan. Je denkt misschien dat dit een klein detail is, maar het blijkt dat URL’s die een zoekwoord bevatten, een 45% (!) hogere CTR ervaren dan URL’s die geen zoekwoord bevatten.

Vraag een vrijblijvend Google SEA/SEO adviesgesprek aan

Vrijblijvend adviesgesprek

Trigger 4: gebruik sitelink extensies

Zoekresultaten met sitelinks, links naar andere pagina’s op de desbetreffende website, genereren over het algemeen een hogere CTR. Zo blijkt uit onderzoek dat een #1 resultaat met sitelinks gemiddeld een CTR van 46.9% (!) behaalt.

Trigger 5: sluit zoekwoorden uit (Google Ads)

Een uitsluitingszoekwoord is op zichzelf geen trigger, maar toch kun je het gebruiken om je CTR te verhogen. Met uitsluitingszoekwoorden sluit je irrelevant verkeer uit, aangezien je advertenties niet getoond worden bij een zoekopdracht die niet aansluit op wat jij aanbiedt.

Verkoop je alleen witte en zwarte heren t-shirts? Dan voeg je ‘rood’ toe als uitsluitingszoekwoord, zodat je niet gevonden wordt op “rood heren t-shirt kopen”.

Trigger 6: verwerk dynamische zoekwoorden in je Google Ads

Met dynamische zoekwoorden verwerk je eenvoudig exacte zoekopdrachten in je advertenties. Dit betekent dat als je matrassen verkoopt en iemand zoekt naar “Matras 160 x 200”, deze zoekopdracht in je advertentie getoond wordt op de plek naar keuze.

Door exacte zoekopdrachten terug te laten komen in je advertentie geef je een flinke boost aan je CTR. Je kunt dynamische zoekwoorden verwerken in titels, beschrijvingen en URL’s.

Trigger 7: schrijf relevante meta-beschrijvingen

Meta-beschrijvingen geven je de kans om met een ‘elevator-pitch’ van maximaal 160 tekens toe te lichten waar jouw pagina over gaat. Benut deze tekens optimaal door relevante triggers te gebruiken zoals een dynamische zoekopdracht, call-to-actions en unique selling points van jouw business.

Geef jouw bedrijf een digitale boost

Neem vrijblijvend contact op om jouw digitale kansen te ontdekken

Scroll naar top
small_c_popup.png

Laten we digitale kansen ontdekken

Gratis adviesgesprek

Stuur een bericht of bel: +31 6 48161454