Adverteren op Google: hoe werkt het, kosten, voor- en nadelen, tips en meer

Adverteren op Google
Share on linkedin

Adverteren op Google

Adverteren op Google: een potentiële klant zoekt jouw product of dienst, voert een zoekopdracht uit en jij staat bovenaan de resultaten met een advertentie die precies aansluit op de behoefte. Dat is simpelweg waar Search Engine Advertising (SEA) om draait.

Campagnes aanmaken en adverteren op Google is eenvoudig, maar heb je nagedacht over:

  • Het uitsluiten van de termen waarop je niet gevonden wil worden
  • Het inrichten van landingspagina’s waarop je precies aanbiedt waar je klant naar zoekt
  • Het gebruiken van de juiste woorden die klanten triggeren om op jouw advertentie te klikken
  • Het instellen van conversies zodat het algoritme van Google hierop kan sturen
  • De verschillende fasen waarin een klant zich kan bevinden, van eerste oriëntatie tot aankoop
  • Het implementeren van beïnvloedingsprincipes zoals sociale bewijskracht, autoriteit en schaarste

Dit zijn maar een aantal zaken waar je over na moet denken het bij ontwikkelen van Google Ads campagnes. Juist daarom is het belangrijk om adverteren op Google aan iemand over te laten die oog heeft voor jouw onderneming. Iemand die tijd investeert om jouw situatie te leren kennen, zodat er een perfecte match komt tussen wat jouw klant zoekt en wat jij aanbiedt.

Iedereen kan Google Ads campagnes bouwen, maar expertise en constante aandacht voor detail is wat het verschil maakt.

Is adverteren op Google nog steeds interessant?

Deze vraag krijg ik regelmatig. Begrijpelijk, omdat er wordt gedacht dat “iedereen het al jaren doet” en gemiddelde kosten-per-click hoger zijn dan vroeger. Desalniettemin geloof ik dat voor veel bedrijven adverteren op Google nog steeds één van de meest kansrijke marketingactiviteiten is.

In een tijd waar iedereen continu overspoeld wordt met (ongewenste) marketinguitingen, biedt Google de mogelijkheid om jouw producten of diensten aan te bieden wanneer iemand er zelf naar zoekt. 

Een potentiële klant is met intrinsieke motivatie op zoek naar wat jij aanbiedt. Als jij ervoor zorgt dat jouw advertentie, de achterliggende landingspagina en je aanbod relevant en aantrekkelijk is, help je diegene door een behoefte te vervullen.

Of adverteren op Google kostentechnisch interessant is kun je berekenen. Door te bepalen wat een aankoop of een lead waard is, kun je een conversiewaarde vaststellen. Vervolgens kijk je naar de ROAS (Return on Ad Spend) van je campagne om winstgevendheid te bepalen.

Google en adverteren

Wat kost adverteren op Google?

De vraag die waarschijnlijk als eerste in je opkomt: de kosten. Al is deze vraag moeilijk te beantwoorden, omdat kosten afhankelijk zijn van verschillende factoren; de kwaliteit van de campagnes, advertenties en de achterliggende website, het concurrentieniveau en je biedstrategieën. 

Zo word je positie in Google bepaald aan de hand van een kwaliteitsscore * je kosten-per-click bod. Je kwaliteitsscore wordt bepaald aan de hand van de relevantie van je advertentie, de ervaring van de bezoeker op de landingspagina en de verwachtte clicktrough rate (CTR). 

Oftewel, hoe beter je campagnes en landingspagina’s in elkaar steken, hoe minder je betaalt. Heb je al Google Ads campagnes? Bekijk dan op deze manier je kwaliteitsscores.

Voor- en nadelen van adverteren op Google

Voordeel 1: direct een hoge positie in Google

Door te adverteren op Google kun je direct een hoge positie bemachtigen. Als je vandaag een campagne creëert, sta je vandaag nog tussen de zoekresultaten. Daarentegen is het opbouwen van organisch verkeer door middel van zoekmachineoptimalisatie (SEO) in de meeste gevallen een langdurig proces.

Google adverteren

Voordeel 2: de meest relevante bezoekers

Mits je campagnes gebouwd zijn door iemand met expertise en aandacht voor jouw bedrijf en klant, haal je de meest relevante bezoekers binnen. 

Zo zou je als schoenenwinkel bijvoorbeeld een advertentie kunnen tonen bij specifieke zoekopdrachten zoals ‘witte dames sneakers met panterprint’.

Als jij je advertentie en landingspagina inricht op een specifieke productgroep, zorg je ervoor dat de bezoeker direct vindt wat hij of zij zoekt.

Voordeel 3: bezoekers met intrinsieke motivatie

Met de meeste marketingmiddelen benader je iemand met een boodschap over jouw product en dienst. Wat uniek is aan adverteren op Google, is dat mensen met een bepaalde behoefte en intrinsieke motivatie om deze behoefte te vervullen zoeken naar oplossingen. 

Door advertenties en landingspagina’s te creëren welke deze behoefte vervullen, lever je de bezoeker een dienst. Met kwalitatieve campagnes val je dus niemand lastig; je helpt mensen door te bieden waar ze naar zoeken.

Voordeel 4: laagdrempelige marktverkenning

Doordat je met Google Ads direct een hoge positie in Google kunt bemachtigen, is de drempel om nieuwe markten te verkennen laag. Als je een product of dienst hebt waar je meer aandacht voor wil genereren, kun je zonder grote investeringen het effect van adverteren op Google testen.

Voordat je een campagne bouwt, moet je overwegen hoeveel een conversie mag kosten. Als dit vaststaat, kun je bepalen hoe groot het ‘testbudget’ is. Zo zou je bij een product van €100 euro kunnen bepalen dat een conversie maximaal €10 mag kosten. 

Door conversies te meten en een testbudget vast te stellen, kun je nadat het budget op is, meten wat het effect hiervan was. Als je een budget van €250 hebt gehanteerd en je meet 30 conversies, heb je dus een Cost Per Conversion (CPC) van €8,33. Dit betekent dat je het target hebt gehaald en dat je campagne succesvol is.

Voordeel 5: effectieve remarketing

Met Google remarketing laat je een advertentie zien aan mensen welke jouw website hebben bezocht en vervolgens in een later stadium googelen naar een zoekopdracht gerelateerd aan jouw product of dienst.

Stel je voor dat je auto’s verkoopt. Uit onderzoek blijkt dat het aankoopproces van een auto gemiddeld 9 maanden duurt. Als iemand vervolgens weet naar welk automerk en type hij of zij zoekt en de perfecte occasion op jouw website ziet, maar niet overgaat tot aankoop, zet jij remarketing in.

Bij het zoeken naar het automerk of het type auto staat jouw advertentie bovenaan, wat je opnieuw een kans geeft om de bezoeker over te halen tot contact en vervolgens aankoop.

Remarketing is naar mijn mening één van de meest interessante en onbenutte marketingtool op dit moment. Van alle websitebezoekers onderneemt gemiddeld 2% actie om vervolgens eventueel over te gaan tot aankoop. Door je met remarketing te richten op mensen die al bekend zijn met jouw bedrijf en aanbod, wordt de kans tot conversie enorm vergroot.

Google Analytics dashboard

Nadeel 1: je positie verdwijnt bij het stopzetten van campagnes

Zodra je je campagnes stopzet ben je ook je posities in Google kwijt. Waarbij je met zoekmachineoptimalisatie (SEO) ‘blijvende’ posities kunt bemachtigen.

Nadeel 2: complexiteit

Het creëren van een campagne en advertenties is relatief eenvoudig, maar de kwaliteit van je campagnes is erg afhankelijk van de expertise van diegene die ze bouwt. Daarbij is aandacht voor jouw onderneming uiterst belangrijk.

Bij het ontwikkelen van campagnes moet het gehele plaatje kloppen. Op welke zoektermen wil je wel en niet gevonden worden? Wat zijn jouw meest unieke en winstgevende producten of diensten? Welke USP’s bied jij ten opzichte van concurrentie? Is er nagedacht over de ‘salesfunnel’ van advertenties tot landingspagina’s en conversies?

Allerlei vragen welke een marketeer moet stellen om kwalitatieve campagnes te bouwen. Wees dan ook zorgvuldig bij het uitkiezen van een partij bij het uitbesteden van Google Ads.

Nadeel 3: kosten deels afhankelijk van concurrentieniveau

Begeef je je in een markt met veel concurrenten welke adverteren op de zoekwoorden waar ook jij op gevonden wil worden? Dan betaal je een hogere Cost Per Click. 

Dat is natuurlijk vervelend, maar met een grondige zoekwoordanalyse is het vrijwel altijd mogelijk om zoekwoordcombinaties te vinden waarop minder geadverteerd wordt.

Waarom periodieke optimalisatie zo belangrijk is bij adverteren op Google

Er lijkt een misvatting te zijn rondom de aandacht welke Google Ads campagnes nodig hebben. Ik heb van ondernemers (en marketeers) vaak de gedachte voorbij horen komen dat vooral de ontwikkeling van campagnes veel tijd en moeite vereist en dat ze vervolgens ‘wel blijven lopen’. Dit terwijl optimalisatie minstens net zo belangrijk is als creatie.

Zo raad ik aan om in ieder geval iedere week uitsluitingszoekwoorden toe te voegen op basis van zoektermen waarop je advertenties gevonden zijn. Dit zorgt ervoor dat je steeds minder gevonden wordt op irrelevante zoektermen.

Naar mijn mening moeten advertenties iedere maand beoordeeld worden zodat je kunt evalueren wat wél en niet werkt. Vervolgens kun je stap voor stap betere presterende advertenties ontwikkelen.

Het analyseren van ontwikkelingen in de kosten per click, conversie en acquisitie lijken voor de hand liggend, maar ook dit gebeurt te weinig. Beoordeel welke campagnes en advertentiegroepen het best presenteren en vergroot het budget hiervan.

Presteren bepaalde campagnes of advertentiegroepen minder goed of zijn de kosten hoog? Hang hier dan vervolgacties aan.

Zo zijn er nog tal van voorbeelden te noemen waarom optimalisatie erg belangrijk is. Het ontwikkelen van goed presterende campagnes en verlagen van kosten is een continu proces.

4 tips om succesvol te adverteren op Google

Tip 1: ontwerp converterende ladingspagina’s

Uit ervaring weet ik dat Google Ads veelal wordt ingezet met als doel verkeer te genereren voor een website. Dit terwijl het doel zou moeten zijn om een product of dienst te bieden welke aansluit op de zoekopdracht.

Als een potentiële klant besluit om op jouw advertentie te klikken, maar niet binnen 5 seconden vindt waar hij of zij naar zoekt, zal diegene de pagina verlaten om andere zoekresultaten te bekijken. Vervolgens dient de bezoeker de juiste vervolgactie te kunnen nemen, zoals het aanvragen van een offerte.

Tip 2: Houd advertenties simpel

Bij het uitvoeren van een zoekopdracht wordt er gemiddeld binnen drie seconden een keuze gemaakt uit de zoekresultaten. Het is daarom erg belangrijk om simpele en relevante woorden die iedereen begrijpt te gebruiken in je advertentie. 

Laat Google bijvoorbeeld dynamisch de exacte zoekopdracht verwerken in je advertentie. Heb je een kledingwinkel? Neem dan bijvoorbeeld ‘Gratis verzenden & retourneren’ mee (mits je dit aanbiedt). Een advertentie hoort te bestaan uit de zoekopdracht en relevante USP’s.

Tip 3: besteed veel aandacht aan uitsluitingszoekwoorden

Met uitsluitingszoekwoorden geef je aan bij welke zoekwoorden je niet gevonden wil worden. Dit zorgt ervoor dat je geen bezoekers op je website krijgt die zoeken naar iets wat je niet aanbiedt. Ook zorgt dit er dus voor dat je budget zoveel mogelijk besteedt wordt aan de relevante zoekwoorden waarop jij juist wel gevonden wil worden.

Tip 4: bied niet te hoog

Je wil natuurlijk zoveel mogelijk relevant verkeer voor zo min mogelijk geld. Het is daarom belangrijk om verschillende biedstrategieën uit te testen en door middel van campagne-optimalisatie de kosten per click geleidelijk te verlagen. 

Door het verbeteren van kwaliteitsscores betaal je minder voor topposities in Google, zoals uitgelegd onder het kopje ‘Wat kost adverteren op Google’.

Converterende landingspagina’s en beïnvloedingsprincipes voor adverteren op Google

Als jij op zoek bent naar een nieuwe Smart TV en je komt uit op een model welke binnen jouw budget valt, wat zou jou dan over kunnen halen? Reviews van anderen (sociale bewijskracht)? Autoriteit van de verkoper (een bekende TV specialist)? Een tijdelijke aanbieding (schaarste)?

Dit zijn een aantal beïnvloedingsprincipes die iedereen kan en zou moeten toepassen om websitebezoekers over te halen om actie te ondernemen. Adverteren op Google heeft geen zin als je bezoeker uitkomt op een pagina welke hen niet uitdaagt. Lees hier meer over Data Driven webdesign.

De kwaliteit van je landingspagina’s kun je beoordelen aan de hand van verschillende indicatoren. Kijk bijvoorbeeld naar de gemiddelde tijdsduur per sessie, het bouncepercentage, het aantal pagina’s per sessie en natuurlijk het aantal conversies.

Adverteren op Google
    Add a header to begin generating the table of contents

    +31 6 48161454

    Geef jouw bedrijf een digitale boost

    Neem vrijblijvend contact op om jouw digitale kansen te ontdekken

    Scroll to Top
    small_c_popup.png

    Laten we digitale kansen ontdekken

    Stuur een bericht

    Of bel: +31 6 48161454