Digital marketing voor het MKB: veelgestelde vragen beantwoord

Online marketing voor het MKB
Share on linkedin

Digital marketing inzetten als MKB’er, het brengt ontzettend veel vragen en uitdagingen met zich mee. Neem je iemand aan? Als je iemand aanneemt, heeft diegene genoeg kennis en ervaring nodig om alle digital marketing activiteiten op zich te nemen. Maar de kosten van een fulltime marketeer met ervaring zijn vaak te hoog. Besteed je de marketing uit aan een ‘full-service bureau’? Dat is voor veel MKB’ers ook geen optie, omdat de kosten al gauw hoog oplopen. Als freelance marketeer focus ik mij uitsluitend op het MKB, omdat ik ervan overtuigd ben dat ieder bedrijf een sterke digitale aanwezigheid kan hebben, ongeacht het budget. Juist voor het MKB biedt digital marketing enorm veel kansen, al moet je deze kansen wel weten te vinden om ze te kunnen benutten. In deze blog licht ik een aantal belangrijke kansen voor het MKB toe en ga ik in op de manieren hoe je hierop in kunt spelen.

Marketing gaat enkel over het tonen van jouw passie en het laten zien waar jij onderscheidend goed in bent. Als je dat op de juiste manier communiceert, komt de rest vanzelf.

Waarom is digital marketing zo uitdagend voor het MKB?

Ik schrijf deze blog tijdens een bijzondere periode waarin de manier van zaken doen voor veel ondernemers in één klap is veranderd. Het is ineens duidelijk waarom het zo belangrijk is om je klanten óók via digitale kanalen te kunnen bedienen. Thuiswerken lijkt ineens heel normaal te zijn en dé manier om de zaken te laten lopen is door digitale kanalen te benutten. Maar voor de coronacrisis leek het belang van digital marketing bij veel MKB’ers te ontbreken. Uit de MKB Benchmark van Eziner in bleek dat maar liefst 44% van het MKB hun website ziet als ‘visitekaartje’ en 70% geen of gebrekkig inzicht heeft in het dagelijkse aantal websitebezoekers. Ik vind deze statistieken schrikbarend, maar ook begrijpelijk. 

Het gebrek aan kennis en focus binnen organisaties lijkt de grootste boosdoener te zijn. Het aannemen van een fulltime ervaren marketeer of het inschakelen van een bureau is voor veel MKB’ers niet haalbaar. Maar dat is geen excuus om niet te werken aan jouw digitale positie. Uit eigen ervaring geloof ik dat ieder bedrijf een sterke digitale aanwezigheid kan hebben. Dit begint bij het bepalen van doelen en een solide digitale strategie, wat vaak al een grote uitdaging vormt. Het is daarbij erg makkelijk om verdwaald te raken in het enorme landschap van ingewikkelde termen en digital marketing tools. Als freelancer help ik je graag op weg, om een voor jouw organisatie passende digitale strategie en actieplan te ontwikkelen.

Digital marketing inzetten als MKB’er, het brengt ontzettend veel vragen en uitdagingen met zich mee. Neem je iemand aan? Als je iemand aanneemt, heeft diegene genoeg kennis en ervaring nodig om alle digital marketing activiteiten op zich te nemen. Maar de kosten van een fulltime marketeer met ervaring zijn vaak te hoog. Besteed je de marketing uit aan een ‘full-service bureau’? Dat is voor veel MKB’ers ook geen optie, omdat de kosten al gauw hoog oplopen.

Als freelance marketeer focus ik mij uitsluitend op het MKB, omdat ik ervan overtuigd ben dat ieder bedrijf een sterke digitale aanwezigheid kan hebben, ongeacht het budget.

Juist voor het MKB biedt digital marketing enorm veel kansen, al moet je deze kansen wel weten te vinden om ze te kunnen benutten. In deze blog licht ik een aantal belangrijke kansen voor het MKB toe en ga ik in op de manieren hoe je hierop in kunt spelen.

Marketing gaat enkel over het tonen van jouw passie en het laten zien waar jij onderscheidend goed in bent. Als je dat op de juiste manier communiceert, komt de rest vanzelf.

Waarom is digital marketing zo uitdagend voor het MKB?

Ik schrijf deze blog tijdens een bijzondere periode waarin de manier van zaken doen voor veel ondernemers in één klap is veranderd. 

Het is ineens duidelijk waarom het zo belangrijk is om je klanten óók via digitale kanalen te kunnen bedienen. Thuiswerken lijkt ineens heel normaal te zijn en dé manier om de zaken te laten lopen is door digitale kanalen te benutten. 

Maar voor de coronacrisis leek het belang van digital marketing bij veel MKB’ers te ontbreken. Uit de MKB Benchmark van Eziner in bleek dat maar liefst 44% van het MKB hun website ziet als ‘visitekaartje’ en 70% geen of gebrekkig inzicht heeft in het dagelijkse aantal websitebezoekers. Ik vind deze statistieken schrikbarend, maar ook begrijpelijk. 

Het gebrek aan kennis en focus binnen organisaties lijkt de grootste boosdoener te zijn. Het aannemen van een fulltime ervaren marketeer of het inschakelen van een bureau is voor veel MKB’ers niet haalbaar. 

Maar dat is geen excuus om niet te werken aan jouw digitale positie. Uit eigen ervaring geloof ik dat ieder bedrijf een sterke digitale aanwezigheid kan hebben. Dit begint bij het bepalen van doelen en een solide digitale strategie, wat vaak al een grote uitdaging vormt. 

Het is daarbij erg makkelijk om verdwaald te raken in het enorme landschap van ingewikkelde termen en digital marketing tools. Als freelancer help ik je graag op weg, om een voor jouw organisatie passende digitale strategie en actieplan te ontwikkelen.

Google en adverteren

Waar begin ik als MKB’er?

Op wie richt ik mijn marketingactiviteiten? Is mijn website wel goed genoeg? Hoe kan ik gevonden worden door mijn klanten? Hoe kom ik hoger in Google? Welke ‘digital marketing tools’ heb ik nodig? Vragen die iedere ondernemer zich op een gegeven moment afvraagt. Om antwoord te krijgen op deze vragen is het essentieel om samen te werken met een digital marketing specialist welke veel aandacht besteedt aan jouw bedrijf en situatie.

Als er een strategie met passende digitale doelen voor jouw bedrijf op tafel ligt, kun je bepalen welke activiteiten de basis van jouw ‘marketingbeleid’ vormen. Deze activiteiten bepaal je door te onderzoeken waar jouw kansen liggen. Zoeken mensen veel naar een product of dienst welke jij aanbiedt? Zet dan Google SEA/SEO in. Heb je een complex product of een dienst waarbij toelichting nodig is? Zet dan e-mailmarketing in en creeër kwalitatieve landingspagina’s op je website. Zodra je basis vaststaat, kun je een plan en doelen opstellen waarmee je focus houdt en bepaalt wat je wanneer moet doen om jouw doelen te behalen.

5 onmisbare digitale marketingmiddelen/tools voor het MKB

Hieronder licht ik een aantal middelen toe welke jij kunt inzetten om jouw bedrijf digitaal te laten groeien. Hierbij hebben we het over de basis, waarin bij veel MKB’ers nog veel potentie te benutten valt.

Waar begin ik als MKB’er?

Op wie richt ik mijn marketingactiviteiten? Is mijn website wel goed genoeg? Hoe kan ik gevonden worden door mijn klanten? Hoe kom ik hoger in Google? Welke ‘digital marketing tools’ heb ik nodig? Vragen die iedere ondernemer zich op een gegeven moment afvraagt. Om antwoord te krijgen op deze vragen is het essentieel om samen te werken met een digital marketing specialist welke veel aandacht besteedt aan jouw bedrijf en situatie.

Als er een strategie met passende digitale doelen voor jouw bedrijf op tafel ligt, kun je bepalen welke activiteiten de basis van jouw ‘marketingbeleid’ vormen. Deze activiteiten bepaal je door te onderzoeken waar jouw kansen liggen. 

Zoeken mensen veel naar een product of dienst welke jij aanbiedt? Zet dan Google SEA/SEO in. Heb je een complex product of een dienst waarbij toelichting nodig is? Zet dan e-mailmarketing in en creeër kwalitatieve landingspagina’s op je website. Zodra je basis vaststaat, kun je een plan en doelen opstellen waarmee je focus houdt en bepaalt wat je wanneer moet doen om jouw doelen te behalen.

5 onmisbare digitale marketingmiddelen/tools voor het MKB

Hieronder licht ik een aantal middelen toe welke jij kunt inzetten om jouw bedrijf digitaal te laten groeien. Hierbij hebben we het over de basis, waarin bij veel MKB’ers nog veel potentie te benutten valt.

Google adverteren

1. Een converterende website welke aansluit op jouw strategie

Ieder bedrijf heeft tegenwoordig een website. De vraag is of je jouw website in als ‘visitekaartje’ met een incidenteel nieuwsbericht of heb je een doordachte achterliggende strategie met goed presterende en converterende landingspagina’s? Steekt de website technisch gezien goed in elkaar? Is je website geschikt voor mobiel gebruik? Heb je pagina’s met een groot organisch bereik (SEO)? Heb je goed nagedacht over waar jouw potentiële klant naar zoekt bij het bezoeken van je website?

Een frisse blik nodig? Ik voorzie je graag van vrijblijvend advies.

2. Google Analytics

Ongeacht wat voor bedrijf je hebt en waarvoor je een website hebt, Google Analytics is een must in het digitale marketing landschap. De zeeën aan data die Google biedt via deze tool schrikt veel mensen af, terwijl het enorm veel waarde biedt. Door inzicht te hebben in een aantal belangrijke prestatie-indicatoren, kun je de prestaties van je website eenvoudig monitoren en verbeteren.

Denk hierbij aan de gemiddelde sessieduur, aantal pagina’s per sessie, aantal sessies per gebruiker, het bouncepercentage en natuurlijk het aantal bezoekers. Als je deze statistieken bijhoudt en adequaat actie onderneemt om jouw website te optimaliseren ben je al een heel eind op weg!

3. Google Ads & Remarketing

Mits je doordachte campagnes bouwt welke bezoekers leiden naar converterende landingspagina’s, is adverteren via Google nog steeds érg interessant. Door landingspagina’s te ontwikkelen die precies matchen met wat jouw doelgroep zoekt, kun je zeer gericht en effectief adverteren. Je houdt conversies bij om inzicht te krijgen in hoeveel je uitgeeft aan je campagnes en wat je ervoor terugkrijgt. Niet schieten met hagel, maar de meest relevante mensen voorzien van een product of dienst waar ze naar zoeken.

Met Google Remarketing richt je je op mensen die jouw website eerder hebben bezocht. Dit kan via het reguliere zoeknetwerk of via display advertenties. Uit eigen ervaring is remarketing een zeer effectieve manier om websitebezoekers die eerder geen actie hebben ondernomen terug te laten keren naar jouw website. Een goed geconfigureerde remarketing campagne biedt enorm veel conversiewaarde. Als je hier nog geen gebruik van maakt, raad ik dit zeker aan

1. Een converterende website welke aansluit op jouw strategie

Ieder bedrijf heeft tegenwoordig een website. De vraag is of je jouw website in als ‘visitekaartje’ met een incidenteel nieuwsbericht of heb je een doordachte achterliggende strategie met goed presterende en converterende landingspagina’s? Steekt de website technisch gezien goed in elkaar? Is je website geschikt voor mobiel gebruik? Heb je pagina’s met een groot organisch bereik (SEO)? Heb je goed nagedacht over waar jouw potentiële klant naar zoekt bij het bezoeken van je website?

Een frisse blik nodig? Ik voorzie je graag van vrijblijvend advies.

2. Google Analytics

Ongeacht wat voor bedrijf je hebt en waarvoor je een website hebt, Google Analytics is een must in het digitale marketing landschap. De zeeën aan data die Google biedt via deze tool schrikt veel mensen af, terwijl het enorm veel waarde biedt. Door inzicht te hebben in een aantal belangrijke prestatie-indicatoren, kun je de prestaties van je website eenvoudig monitoren en verbeteren.

Denk hierbij aan de gemiddelde sessieduur, aantal pagina’s per sessie, aantal sessies per gebruiker, het bouncepercentage en natuurlijk het aantal bezoekers. Als je deze statistieken bijhoudt en adequaat actie onderneemt om jouw website te optimaliseren ben je al een heel eind op weg!

3. Google Ads & Remarketing

Mits je doordachte campagnes bouwt welke bezoekers leiden naar converterende landingspagina’s, is adverteren via Google nog steeds érg interessant. 

Door landingspagina’s te ontwikkelen die precies matchen met wat jouw doelgroep zoekt, kun je zeer gericht en effectief adverteren. Je houdt conversies bij om inzicht te krijgen in hoeveel je uitgeeft aan je campagnes en wat je ervoor terugkrijgt. Niet schieten met hagel, maar de meest relevante mensen voorzien van een product of dienst waar ze naar zoeken.

Met Google Remarketing richt je je op mensen die jouw website eerder hebben bezocht. Dit kan via het reguliere zoeknetwerk of via display advertenties. 

Uit eigen ervaring is remarketing een zeer effectieve manier om websitebezoekers die eerder geen actie hebben ondernomen terug te laten keren naar jouw website. Een goed geconfigureerde remarketing campagne biedt enorm veel conversiewaarde. Als je hier nog geen gebruik van maakt, raad ik dit zeker aan

Google Analytics dashboard

4. E-mailmarketing

E-mailmarketing blijft één van de meest effectieve middelen die je kunt inzetten. Het geeft de mogelijkheid om mensen die al bekend zijn met jouw bedrijf te voorzien van interessante informatie over jouw producten of diensten. Door mailinglijsten te segmenteren kun je zeer gerichte en gepersonaliseerde mails sturen met een aanbod welke exact matcht met de behoeften van het segment.

Uit de Nationale E-mail Benchmark van DDMA blijkt zelfs dat de gemiddelde Confirmed Open Rates (COR) en Click Through Rates (CTR) een sterke groei doormaken de laatste jaren. Waar in 2015 circa 35% van alle e-mails werd geopend, ligt dat nu op bijna 40%. Dit is te verklaren doordat e-mails steeds meer gepersonaliseerd worden. Met e-mail tools zoals Mailchimp wordt het personaliseren van e-mails en het inzetten van marketing automation erg eenvoudig gemaakt. Wil je hier meer over weten? Neem gerust (vrijblijvend) contact op!

5. Hootsuite

Hootsuite is een superhandige tool waarmee social media marketing een stuk eenvoudiger wordt. Deze tool helpt je bij het creëren, plannen, publiceren en monitoren van al je social media posts en advertenties vanuit één programma. Het voordeel hiervan is dat je al je social posts en ads kunt inplannen voor een langere periode. In plaats van een incidentele post denk je na over hoe je aanwezig bent op alle platformen voor de komende weken en maanden. Daarnaast houd je de prestaties van je social media marketing eenvoudig bij vanuit één dashboard. Voor €25 per maand heb je al een pakket welke geschikt is voor de meeste MKB’ers!

6. Leadgeneratie software (bonus voor B2B)

De laatste tool op de lijst zal niet even relevant zijn voor iedere business. Met leadgeneratie software zoals Leadinfo herken je zakelijke websitebezoekers. Je krijgt hiermee inzicht in welke bedrijven jouw website hebben bezocht, relevante bedrijfsgegevens, welke pagina’s zijn bekeken en hoe lang, via welk kanaal ze jou hebben gevonden en meer. Je hebt hierdoor toegang tot ‘hot’ leads, welke je kunt benaderen met een specifiek en relevant aanbod. De software is volledig AVG en GDPR proof en te verkrijgen vanaf €29 per maand!

Een digital marketeer aannemen of uitbesteden?

Aangezien ik freelancer ben, wordt er waarschijnlijk verwacht dat mijn advies zou zijn om digital marketing uit te besteden, maar dat is niet altijd het geval. Het aannemen van een fulltime marketeer met ervaring is vaak een goede optie, maar vaak ook een te hoge kostenpost. Het volledig uitbesteden van digital marketing aan een bureau brengt naast hoge kosten ook andere nadelen met zich mee. Zo heb je vaak geen vast aanspreekpunt welke jouw bedrijf écht kent. Terwijl het bij marketing juist essentieel is dat je iemand hebt die aandacht besteedt aan jouw unieke bedrijf en haar klant.

Wat werkt dan wel? Dat hangt natuurlijk af van jouw situatie, maar ik ben begonnen als freelancer omdat ik geloof veel te kunnen betekenen voor MKB’ers. Het voordeel van het inhuren van een freelancer is dat je één aanspreekpunt hebt die aandacht heeft voor jouw bedrijf. Daarnaast heb je de kosten in eigen hand zonder vaste verplichtingen. Heb je iemand in dienst? Dan help ik jou graag door jouw marketeer te trainen, te werken als consultant en ondersteuning te bieden waar het nodig is!

4. E-mailmarketing

E-mailmarketing blijft één van de meest effectieve middelen die je kunt inzetten. Het geeft de mogelijkheid om mensen die al bekend zijn met jouw bedrijf te voorzien van interessante informatie over jouw producten of diensten. 

Door mailinglijsten te segmenteren kun je zeer gerichte en gepersonaliseerde mails sturen met een aanbod welke exact matcht met de behoeften van het segment.

Uit de Nationale E-mail Benchmark van DDMA blijkt zelfs dat de gemiddelde Confirmed Open Rates (COR) en Click Through Rates (CTR) een sterke groei doormaken de laatste jaren. Waar in 2015 circa 35% van alle e-mails werd geopend, ligt dat nu op bijna 40%. 

Dit is te verklaren doordat e-mails steeds meer gepersonaliseerd worden. Met e-mail tools zoals Mailchimp wordt het personaliseren van e-mails en het inzetten van marketing automation erg eenvoudig gemaakt. Wil je hier meer over weten? Neem gerust (vrijblijvend) contact op!

5. Hootsuite

Hootsuite is een superhandige tool waarmee social media marketing een stuk eenvoudiger wordt. Deze tool helpt je bij het creëren, plannen, publiceren en monitoren van al je social media posts en advertenties vanuit één programma. 

Het voordeel hiervan is dat je al je social posts en ads kunt inplannen voor een langere periode. In plaats van een incidentele post denk je na over hoe je aanwezig bent op alle platformen voor de komende weken en maanden. Daarnaast houd je de prestaties van je social media marketing eenvoudig bij vanuit één dashboard. Voor €25 per maand heb je al een pakket welke geschikt is voor de meeste MKB’ers!

6. Leadgeneratie software (bonus voor B2B)

De laatste tool op de lijst zal niet even relevant zijn voor iedere business. Met leadgeneratie software zoals Leadinfo herken je zakelijke websitebezoekers. 

Je krijgt hiermee inzicht in welke bedrijven jouw website hebben bezocht, relevante bedrijfsgegevens, welke pagina’s zijn bekeken en hoe lang, via welk kanaal ze jou hebben gevonden en meer. Je hebt hierdoor toegang tot ‘hot’ leads, welke je kunt benaderen met een specifiek en relevant aanbod. De software is volledig AVG en GDPR proof en te verkrijgen vanaf €29 per maand!

Een digital marketeer aannemen of uitbesteden?

Aangezien ik freelancer ben, wordt er waarschijnlijk verwacht dat mijn advies zou zijn om digital marketing uit te besteden, maar dat is niet altijd het geval. Het aannemen van een fulltime marketeer met ervaring is vaak een goede optie, maar vaak ook een te hoge kostenpost. 

Het volledig uitbesteden van digital marketing aan een bureau brengt naast hoge kosten ook andere nadelen met zich mee. Zo heb je vaak geen vast aanspreekpunt welke jouw bedrijf écht kent. Terwijl het bij marketing juist essentieel is dat je iemand hebt die aandacht besteedt aan jouw unieke bedrijf en haar klant.

Wat werkt dan wel? Dat hangt natuurlijk af van jouw situatie, maar ik ben begonnen als freelancer omdat ik geloof veel te kunnen betekenen voor MKB’ers. Het voordeel van het inhuren van een freelancer is dat je één aanspreekpunt hebt die aandacht heeft voor jouw bedrijf. 

Daarnaast heb je de kosten in eigen hand zonder vaste verplichtingen. Heb je iemand in dienst? Dan help ik jou graag door jouw marketeer te trainen, te werken als consultant en ondersteuning te bieden waar het nodig is!

Digital marketing voor het MKB
    Add a header to begin generating the table of contents

    +31 6 48161454

    Geef jouw bedrijf een digitale boost

    Neem vrijblijvend contact op om jouw digitale kansen te ontdekken

    Scroll to Top
    small_c_popup.png

    Laten we digitale kansen ontdekken

    Stuur een bericht

    Of bel: +31 6 48161454